dimecres, 9 d’abril del 2008

ELEGIR LA IDEA DE NEGOCI


Elegir la idea de negoci no és tasca fàcil, però per damunt de tot no és una activitat de cap de setmana. Cal de metodologia, sensibilitat, voluntat i paciència. Ço és, necessitarem de l'instrument de la tècnica de com fer l'anàlisi i com prendre decisions eficients. Precisem l'estat emocional positiu que potencie els coneixements. Requerim de la voluntat i determinació d'aconseguiment dels objectius d'emprenedor. I no podem deixar-nos l'ingredient de la constància en allò que creiem.

Quatre idees bàsiques ens facilitarà els primers passos:

- La cerca d’idees ha de concloure en la creació de empreses, i no de simples “negociets”.
- Els projectes han de aportar valor afegit.
- Els plantejaments han de ser realistes i coherents amb la situació econòmica.
- Cal estudiar el mercat potencial i examinar la relació entre els clients, els competidors i la nova empresa, és a dir, l’oportunitat de la idea de negoci.


Caldrà doncs fer una valoració prèvia a la redacció del Pla d’Empresa. Li proposem catorze passos per fer-ho.


1. Escriu amb precisió els objectius de l’empresa, sense oblidar els resultats específics que hi penses tenir, i com ho penses aconseguir: dates, procediments, .

2. Determina uns objectius de vendes, màrgenes operacionals i mercats on es preveu operar.

3. Identifica els productes o serveis que ofereixes, incloent en seu cost de disseny, producció, comercialització i venda.

4. Calcula el punt critic d’equilibri.

5. Verifica la grandària del mercat i les tendències de creixement.

6. Valora diversos escenaris, per previndre la influència de diferents volums de vendes amb diferents preus.

7. Verifica els productes i preus, procediments de disseny i producció, canals de distribució, publicitat, promocions, ….

8. Segmenta els mercats i assenyalat què clients compren què en cadascun dels segments.

9. Tot els passos anteriors, posa'ls en relació als recursos disponibles, a les capacitats i coneixements actuals.

10. Presenta la idea a un grup de potencials clients per analitzar com reaccionen.

11. Coneix les debilitats dels competidors, per localitzar nínxol del mercat en els que poder competir amb èxit. Es tracta de catalogar les avantatges i desavantatges dels competidors i indagar si els seus clients li comprarien a vostè pel mateix preu, per un preu inferior o, inclús, per un major preu. Si al realitzar estos anàlisi trobes un mercat sense competidors, pregunte's si eres molt afortunat o senzillament es que aquest mercat no existeix.

12. Llig diàriament periòdics i revistes especialitzades, estudis de consultores sobre: el segment del mercat al què es dirigeix; productes, facturació i ratis de creixements de la competència, grau de satisfacció dels clients, …

13. Considera la política de preus dels competidors en relació amb altres factors: ¿podem ser competitius amb un preu superior, si oferim millor qualitat, una entrega més ràpida o un millor servei?

14. Pregunte's com reaccionaria la competència en el cas de que vostè tinga èxit; cal preparar una estratègia de resposta.