dimarts, 29 de juny del 2010

Carta oberta per al demà

Publicat a la Revista "L'eixam" de l'Ies "Vall de la Safor" 2010

És aquesta una lletra als que el proper curs esdevindran a les aules universitàries i als que seran en elles soles "de visita"; als que cursaran la formació professional de grau superior i als que emprendran la croada de la FP de grau mitjà; als que intentaran inserir-se en el mercat laboral i als que, de més a més, ho aconseguiran. A tots ells i elles, i als que ens acompanyaran un curs més aquí. Amb la voluntat que aquestes paraules no siguen aigua en cistella sobre els vostres sentits, us parle.
 
"La veritat us farà lliures", deien. La Veritat, aquella defugible ànima, insubornable, però melangiosa, i per damunt de tot, encoratjadora amant; aquella però soles la trobareu en l'estudi: en la lectura reflexiva, que ens permet aprehendre el coneixement d'un altre; en la discussió ponderada, quan intercanviem pensaments i de la comparança sorgeixen altres de nous i diferents; en l'experimentació i les seues errades, que sempre cometem; en la serenor de la solitud, quan introspectivament naveguem per camins d'humanitat.

Visitant l'Oracle, ens diu el que serà; de cadascú dependrà, però, fer-ho possible o cercar nous camins que el porten a Ítaca. Si més no, en les destinacions que al proper curs us remeta, estacions d'interconnexió en el vostre camí, trobareu fets i raons per gaudir-ne; com també d'altres per la reflexió. Del profit que d'ells tragueu serà l'energia per afrontar nous reptes acadèmics, professionals i personals; que de tot hi ha a la vinya dels déus. Com humans tocats per ells, us revelaré quelcom d'aquets fets i raons, amb l'esperança de potenciar el vostre rendiment individual i col•lectiu, mai però per alleujar-vos la càrrega, doncs l'esforç és sols vostre, com la recompensa ho serà.
 
Cal dir-vos que el Consell de Savis, aquells que dissenyaren l’oferta formativa i llur vinculació a l’ocupacional, aquells ho feren pensant en afavorir els vostres processos d’aprenentatge en cada nivell i subsistema permetent-vos, per una banda, assolir i consolidar competències bàsiques i, per altra, accedir al mercat laboral en qualsevol moment després de l’ensenyament post obligatori. Un disseny d’itineraris formatius caracteritzat per la gran capil•laritat i, globalment, amb recursos de flexibilitat permeables als canvis de la demanda de treball. Tant és així que heu de saber com a la finalització de l’ESO se us presenta (o caldria parlar en passat?) la primera cruïlla de decisions acadèmiques, de conseqüències, però, que abraçaran el conjunt de presa de decisions vocacionals : Accedir-hi al món del treball o prosseguir la formació?. Mitjançant una prova d’accés podreu cursar estudis de règim especial d’idiomes, artística o esportiva . També podreu elegir una de les tres modalitats de batxillerat: Arts (arts plàstiques, imatge o disseny; o arts escèniques, música i dansa); Ciències i tecnologia; Humanitats i Ciències Socials. Com també podeu endinsar-vos en un cicle formatiu de grau mitjà, per després, si us ve de gust, prosseguir amb el batxillerat o amb el grau superior de l’especialitat triada, o fer el salt al mercat laboral. Després, qui sap, la Universitat. I amb ella, el nou Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) amb moltes oportunitats quan defineix cinc grans branques de coneixement: Arts i humanitats; Ciències; Ciències de la Salut; Ciències Socials i Jurídiques; i Enginyeries i arquitectura. Amb tres cicles: el Grau (per accedir a una formació sòlida, rigorosa i generalista ), el Màster (per l’especialització) i el Doctorat (per la recerca). Però si penseu que són molts els pous d’on poar coneixement, sapieu que soles us he citat aquella de la formació formal. De més a més, disposareu de la formació professional ocupacional i contínua amb un ventall de més d’un centenars de Certificacions Professionals que us permetran una adequació permanent al lloc de treball. És allò que a la Unió Europea (UE) anomenem formació no formal. I de més a poc trigaríem en parlar de la formació informal, que hui enceta tants debats i línies d’investigació .
 
Davant una oferta formativa tan diversificada, s'apleguen tots (els savis) a dir que la formació és el millor antídot contra la desocupació. La taxa d'aturats d'aquells amb graduat escolar o menys duplica la dels universitaris o la dels grau superior de la formació professional, com ben bé ens ho assenyalen els savis de l'Eurostat . Hi hem de saber que el mercat laboral de hui, però en major mesura el de demà, demandarà de treballadors i treballadores qualificats, especialment en graus formatius mitjà i superior. Sobretot aquest últim serà un excel•lent indicador del bon estat competencial del capital humà valencià. Si hui però l'itinerari de formació dels graduat en secundària obligatòria (ESO) cap aquest graus de la formació professional és sols pel 43%, a la UE ho és pel 51,7%. No penseu que aquesta anomalia és merament estadística, doncs al darrere hi han ésser humans com vosaltres; són dades que s’arrosseguen i que cal corregir-hi, com ens ho assenyala l'Informe "L'Educació a Europa en 2009" de la Comissió Europea . Posar-li fil a l'agulla és tasca també vostra. A l’aguait!. Aquests afers amoïnen sols als incauts que es deixen amoixar per l’estríjol.
 
Caldrà assabentar-vos que el grau superior de la formació professional ha esdevingut una formació amb prestigi, de molt alta qualitat i reconeguda dins i fora del nostre mercat de treball?. Al proper decenni la seua presència al mercat laboral europeu serà major, com a primera opció formativa o formació inicial, i com un recurs més de formació permanent del qual disposarà el capital humà i la inversió productiva, l’oferta i la demanda de treball.
 
El curs proper tots els i les alumnes de primer a les aules universitàries ho seran segons les noves directrius de la UE. Un tret d’aquest pla EEES, que us serà d’utilitat són els crèdit de formació bàsica. Amb ells tindreu facilitat per crear el vostre propi perfil professional , doncs us permet, per exemple, reorientar l'itinerari sense iniciar-ho des de zero. Amb el mateix objectiu, però d'autoconstrucció del vostre propi perfil, disposareu d’un major ventall en l'elecció de competències i s'ampliaran més els programes Erasmus (per estudiar fora de la UE), Leonardo (per estudiar a la UE), Faro (per realitzar pràctiques en empreses a UE, USA, Canadà), Argo i tants altres, o aquells que els substituiran. D’aquest recursos heu de fer ús. La globalització dels mercats requereix de formes de pensar en global, però de res us aprofitarà si l'acció sobre allò local no la teniu. Sapieu-vos moure sobre aquesta bipolaritat, doncs serà una excel•lent plataforma per propiciar-vos un valor afegit a la vostra carrera professional i, subsidiàriament un nivell d’empleabilitat òptim al llarg de la vida .
 
Als uns i als altres, i als altres dels altres, cal dir-vos que rebutgeu els malèfics cants de lloança en meravelles de móns futurs, on el temps de l'estudi serà coses del passat. Jo us dic, i creieu-me, aquests móns no hi existeixen hui. Gràcies, déus de l'Aitana! L'encanteri d'un temps per estudiar i un altre per treballar ha sigut anul•lat, i s'esvaeix com fum en l'immens espai de l'univers. El món ha canviat i les competències de hui de molt poc us aprofitaran demà. Compte! La capacitat d’aprendre a aprendre serà la més permanent, tot i que els mitjans que fareu servir canvien amb les TIC. La capacitació contínua cal assumir-la com una pràctica al llarg de tota la vida professional. Avaluació, acreditació i certificació de competències professionals, que hui trobeu al subsistema formal de formació i, en part també, al no-formal de la FP ocupacional, tindreu ocasió de fer servir alhora junt al subsistema informal o de les experiències al mateix lloc de treball. No defugiu unes sobre altres. Cercleu-les i valoreu-les com el què són: una part de la vostra construcció personal com ciutadans del món.
 
Quan doneu el salt al món laboral, el procés de transició o d’inserció que implica, heu de comptar amb les millors ferramentes, més allà del bagatge competencial que la formació fins aleshores us haja aportat. Seran les eines de cerca d’ocupació i, també, les de manteniment en el lloc de treball i de progressió en la carrera professional, les que haureu de tindre enllestides. Però compte! Si el procés de capacitació no conclou mai, el de cerca d’ocupació tampoc ha de fer-ho. Per això caldrà actualitzar-les i adequar-les als nous temps. Cal admetre que buscar treball és una activitat laboral no retribuïda que requereix de tot el vostre esforç. Nogensmenys, una vegada assolit aquest, la cerca caldrà continuar-la. Què perquè? Doncs aquell lloc de treball (per molt bo que us semblarà) no serà més que un objectiu parcial en la vostra pròpia cursa. L’Olimpíada en què creixereu professionalment no podeu aturar-la amb una primera victòria.
 
Doteu-vos abans d’aquells instruments que els experts us assenyalen com millor adaptats als diversos segments del mercat laboral en cada moment. Inscriviu-vos al Servef i als altres agents d’intermediació: agències de desenvolupament i ocupació local , Adeit , SIE , Observatoris Ocupacionals Universitaris , Fundació Servei Valencià d’Ocupació , etc. També pots fer un ull a informació de la xarxa . Serà, però, molt important que sol•liciteu l’ajuda d’un Tutor Laboral, a la vostra oficina d’Ocupació del Servef ; allí, un expert us assessorarà en la definició del nostre objectiu professional, en cercar les eines per a potenciar els recursos i en construir propostes d'activitats de futur , amb independència del nivell acadèmic assolit o la circumstància laboral en què us trobeu . Doteu-vos dels vostres “Documents Europass ” , generant un dossier amb el vostre expedient personal que, amb caràcter voluntari, permet als ciutadans europeus comunicar i presentar millor les seues qualificacions i competències a tota la UE : Currículum Vitae Europass , Document de mobilitat Europass , Portafolis de llengües Europass , Suplement de Certificats i Suplements de Diplomes .
 
El tema no s’esgota ací. I lluny d’exhaurir-se, l’aventura no ha fet més que començar. Que el vent de llebeig (aquell que el mariner perdut veig) no us desoriente; però si és de garbí, sabeu que a les set se’n va a dormir.


Notes

La conducta vocacional, i llurs presa de decisions, atenen com la persona en fa plans de futur, a com els intenta dur a terme, hi ho fa des de la incertesa respecte a ell o ella mateix i a l’entorn laboral. Aquesta conducta, doncs, està present i es desenvolupa amb la interacció de múltiples factors: Interessos vocacionals, aptituds intel•lectives, habilitats per l’execució, auto - concepte, procés de decisió, congruència – coherència, adaptabilitat, oportunitat. (Rivas Martinez, Francisco, i col•laboradors, (1995): Manual d e Asesoramiento y Orientación Vacacional. Editorial Síntesis. Madrid).


http://www.edu.gva.es/ocd/areaord/val/ordenacion_regespecial.htm
http://www.ocupacio.gva.es:7017/portal/web/home/especialidades
http://www.europeanconsultant.net/serveis/tradurl.php?linkdesc=0&direccio=es-ca&inurl=http%3A%2F%2Fwww.forempv.ccoo.es%2Findex.asp%3Fra_id%3D94
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/105EN.pdf
http://www.recursoseees.uji.es/fichas/fc12.pdf
http://ec.europa.eu/education/external-relation-programmes/doc72_en.htm
http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme/doc82_en.htm
http://www.becasfaro.es/
http://www.becasargo.es/
http://jover-carbonell.blogspot.com/2010/02/emppleabilitat-llarg-termini.html
http://www.uv.es/~sociolog/arxius/ARXIUS%2017/04.%20CALVO.pdf
http://www.adeit.uv.es/
http://www.upv.es/entidades/SIE/indexv.html
http://www.uji.es/serveis/ocie/acil/prog/obser/
http://observatorio.umh.es/
http://www.uafg.ua.es/index-va.asp
http://www.sve.es/
http://www.ocupacio.gva.es:7017/portal/web/home/intermediadoresbusqueda
http://eformacion.gva.es/sites/servef/busqueda_empleo/modulo1/vl/
http://eformacion.gva.es/sites/servef/busqueda_empleo/modulo2/vl/
ttp://eformacion.gva.es/sites/servef/busqueda_empleo/modulo3/vl/

En l’entorn de les accions OPEA, la tutoria individualitzada es defineix com el procés individualitzat d'assessorament vocacional i professional, on un tècnic i un usuari acorden els passos que s'han de seguir per a aconseguir un òptim desenrotllament de l'itinerari professional.

L’assessorament podem conceptualitzar-lo com un procés estructurat d’ajuda tècnica, sol•licitada per una persona que està en situació d’incertesa, amb la finalitat d’aconseguir el millor desenvolupament de llur carrera professional, mitjançant la facilitació i la clarificació de tota informació rellevant que siga necessària, per a què després d’avaluar les seues pròpies experiències i en contrast amb el món laboral, puga pendre decisions vocacionals realistes i eficaces” (Rivas i col•laboradors, (1995) obra citada p.68). El lector pot consultar també d’aquest autor sobre el tema en ¿Conducta y asesoramiento vocacional en el mundo de hoy? (2007). Education & Psychology I+D+i, Universidad de Almería: Servicio de Publicaciones.

Aquest assessorament vocacional que emfàticament us propose no té per objecte respondre a un moment puntual de confusió, i per tant passatger en la vostra vida; ans al contrari. Suposa una ferramenta d’ús habitual entre molts professionals i càrrecs directius a empreses innovadores i altament competitives arreu del món, també al País Valencià. L’assessorament vocacional i professional, realitzat com tutoratge, és desenvolupat pel professional expert, un psicòleg del treball i de les organitzacions, i té la finalitat que l’usuari d’aquest servei tècnic accepte la imatge més objectiva d’ell o ella mateix (auto - concepte), realitze l’elecció més realista dels ítems durant la seua carrera professional (decisió vocacional) i actualitze, mitjançant la formació contínua, llur possibilitats d’ajust personal, adaptació social i desenvolupament professional (auto - realització) . Què trobareu, doncs. Aquest assessorament no és més que un procés continu d’intervenció psicològica que pretén promoure la vostra maduresa personal (maduració vocacional) al llarg de tota la vida (desenvolupament vocacional) i actualitzada en hom edat crítiques (cristal•lització vocacional). Així doncs, mitjançant aquest assessorament rebreu una ajuda tècnica per part del psicòleg consistent en l’exploració de les característiques personals (psicodiagnòstic), en la descripció del nivell d’empleabilitat amb fonamentació sobre els aspectes competencials (cognoscitius, habilitats i actituds), així com la descripció de les exigències del mercat territorial de treball (informació m.t.t.), i l’avaluació del gap entre totes dues. El lector pot trobar major desenrotllament d’aquestes idees a Castaño Lopez, Carlos (1983): Psicologia y orientación vocacional. Editorial Marova. Madrid

També fora d’interès que consultàreu:

CONSEJO EUROPEO "Resoluciones (2004) (2008) del Consejo Europeo sobre la Orientación a lo largo de la vida" 2004, 2008.

CASADO, J.M. (2000): Trabajo y territorio. Los mercados laborales locales de la Comunidad Valenciana, Publicaciones de la Universidad de Alicante, Alacant.

BANYULS, J. i altres. (2005): Economia laboral i polítiques d’ocupació, València, Publicacions Universitat de València. Capítol 7.
http://www.ub.es/bid/11salvad.htm
http://europass.cedefop.europa.eu/img/dynamic/c1399/type.FileContent.file/EuropassDecision_es_ES.PDF
http://www.feinespertreballar.cat/stag/curriculum-vitae-europass-en-catala.html
http://www.educacion.es/europass/html/curriculum.html
http://www.educacion.es/europass/html/movilidad.html
http://www.educacion.es/europass/html/pasaporte.html
http://www.educacion.es/europass/html/suplemento_certificado.html
http://www.educacion.es/europass/html/suplemento_titulo.html